Melayu Boleh – Boleh kah Melayu?

Melayu Boleh – Melayu boleh buat Lawak

Melayu Boleh – Kisah benar peniaga nasi lemak

Posted by melayu boleh di Januari 29, 2007

Cerita ini dikirim oleh saksi kejadian. Cerita ini mengisahkan seorang peniaga Nasi Lemak di Kampong Baru, kedai makannya sungguh laku dan pelanggan setiap hari memenuhi kedainya untuk mendapatkan nasi lemak setiap hari. Menurut beliau, resepi sambal keluarga turun-temurun merupakan strategi utama menyebabkan nasi lemak beliau laris.

Tanpa pengetahuan orang ramai, rupa-rupanya “resepi rahsia” yang dimaksudkan itu ialah bangkai ular yang digunakan sebagai pelaris untuk menyedapkan nasi lemak beliau. Bangkai ular berkenaan diwapkan didalam periuk nasi lemaknya menggantikan daun pandan. Setelah lama mengaut keuntungan hasil menipu orang ramai, Kak Kiah (nama betulnya perlu dirahsiakan) bercadang untuk menunaikan umrah di Mekah menggunakan hasil perniagaan beliau.

Pada malam sebelum beliau bertolak ke Jeddah, anak sulongnya menyatakan bahawa ibunya meraung-raung kepanasan walhal malam itu hujan renyai-renyai diluar. Setelah tidak tahu untuk berbuat apa-apa, maka beliau memanggil orang kampung termasuklah saya (penulis) ke rumah untuk membantu. Kalau nak diikutkan pengalaman saya, hanyalah sedikit sahaja dalam ilmu perubatan ini.
Saya sampai kira-kira jam 10.30 malam, ketika itu hujan renyai masih belum berhenti di sambut pula dengan raungan Kak Kiah yang semakin kuat.Saya selawat tiga kali sebelum melangkah masuk ke rumah 2 tingkat Lorong Raja Muda itu dan memberi salam. Jiran-jiran sudah ramai menunggu didalam.

Kak Kiah berada ditengah dengan 6 orang lelaki memegang tangan dan kaki beliau. Saya mengambil tempat dikepalanya dan melihat badannya berpeluh-peluh manakala kulitnya seperti hendak menggelupas. Saya meminta air masak, sebiji telur, santan kelapa dan ikan bilis daripada anak lelakinya.

Ianya tidak menjadi masalah kerana merupakan bahan yang digunakan seharian. Saya gelekkan telur pada permukaan dahinya, raungan Kak Kiah semakin kuat dan nyatanya beliau sungguh marah sungguh terkejut saya apabila beliau menjelirkan lidahnya lalu terkeluar lidah yang bercabang seperti ular. Tanpa membuang masa saya menaburkan ikan bilis ke atas badannya lalu dicurahkan dengan air masak, rontaan Kak Kiah semakin kuat, kulitnya mengelupas dan bersisik lagi busuk.

Lalu saya minta anak lelakinya mencurahkan santan ke badannya, Kak Kiah menjerit kuat dan meronta-ronta. Pada ketika itu seluruh badannya mengeluarkan asap, begitu juga daripada bawah tilamnya. Bau yang busuk tadi telah berganti bau wangi umpama lemak yang datang daripada bawah tilam. Saya arahkan jiran-jiran mengangkat tilam berkenaan.

Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati dibawah tilam beliau, penuh
dengan Nasi Lemak.

Heh…Heh…Heh…Jangan marah …… Dah! Cerita ni tipu jer
……..Pergi
buat keje tu haa …apo … nak makan gaji buto ko ?????

4 Respons to “Melayu Boleh – Kisah benar peniaga nasi lemak”

  1. cikgu fir berkata

    ntah ape2 lawak nasik lemak ni.. tak faham lansung.nak kata munasabah jauh sekali.

  2. shah berkata

    kau memang gile…

  3. melayubolehla berkata

    lawakk gioler

  4. Muhd Suhaily berkata

    Ada yg menggangap pelik tapi tak kisah, ada yg menggangap biasa sebab tak pernah buat sedangkan itulah yg dicari kalau malas masak bila bangun pagi…

    Ada yang pernah menjual juada pagi atau sarapan pagi seperti nasi lemak, goreng pisang atau apa apa sahaja makanan rutin harian. Kita tahu sarapan pagi menjadi satu keperluan pada semua orang setiap pagi tidak kira yang berkerja, duduk rumah, kanak-kanak, pelajar atau sesiapa sahaja. Ada suatu ketika perniagaan akan terumbang ambing dan kita perlu mencari alternatif lain untuk mencari pendapatan harian.

    Dalam perniagaan pasti ada turun naiknya cuma kita kena pandai bermain dengan minda sendiri untuk mencari kelainan dan berusaha melawan kegagalan yang sedang dihadapi dan mencari jalan penyelesaian.

    Sedang duduk-duduk di meja sambil melihat isteri menyediakan makanan pagi sebab ianya satu keperluan untuk kita serta semua orang untuk bersarapan sebelum pergi berkerja dan yang pasti ada orang di luar sana sedang mencari juadah pagi atau sedang makan di warung-warung kecil sebagai pengikat perut untuk mencari nafkah seisi keluarga.

    Saya bertanya pada diri, kalau saya jual juadah pagi..bagaimana? boleh ke dapat menampung perbelanjaan harian keluarga? hummm… disebabkan pendapatan semakin merosot saya kena cari sesuatu sebagai ketua keluarga untuk mencari perbelanjaan harian untuk anak-anak dan isteri. Saya terfikir jika emak saya dahulu dengan hanya menjual mee goreng dan nasi lemak boleh membesarkan kami 8 beradik dan sayalah tukang jual dan tukang promote, mengapa saya tidak mencubanya..mungkin segala teknik dan cara menjual serta promosi 20 tahun lepas saya boleh dikemaskini dan mencari perubahan mengikut peredaran masa dan zaman, siapa tahu jika kena pada caranya tidak mustahil boleh hasilkan pendapatan ratusan ringgit dalam sehari.

    Apa tindakan susulan saya dari pengamatan tadi? Saya pun mengorak langkah, buat analisis, kajian demi kajian, survey setiap pelanggan, kaji cara menjual dan promosi akhirnya…jika saya boleh hasilkan dalam lingkungan RM500 – RM1000 tidak sampai jam 12 tengahari dan jika tidak mengenal penat dan letih ia boleh dihasilkan lebih dari itu. Jika ada sesiapa yang ingin mencuba boleh bertindak sekarang!!. TAPI…

    Beberapa kriteria seperti sudah tentu yang pertama tahu memasak pelbagai juadah pagi tidak kiralah nasi lemak, mee goreng, rebus, telur dadar, mata kerbau, kuih muih atau apa sahaja yang difikirkan boleh dijadikan sarapan pagi kepada sesiapa sahaja dan rasanya untuk melakukan semua ini tidak memerlukan modal yang tinggi dan jika tidak ada kemahiran memasak pun boleh meminta bantuan dari mak atau kakak dimalam hari untuk persediaan anda menjual esok pagi. Beberapa kriteria lain yang perlu ada ialah:

    1. Tak kenal tapi mesra
    2. Sabar
    3. Malu biarlah bertempat
    4. Khidmat Pelanggan
    5. Komunikasi dua hala
    6. Jaringan talian hayat – Telefon bimbit
    7. Rangkaian internet – ofsyen
    8. Komputer peribadi – ofsyen dan kalau mesti ada kenderaan.

    Ini adalah 11 strategi unik yang saya lakukan dan memang agak pelik sedikit tetapi jika sesiapa yang telah mencubanya, diaorg boleh menilai sendiri sejauh mana keberkesanannya, TAPI jika belum pernah! jom ikut saya…

    1. Bongkar Minda Jutawan-No 2 tidak akan wujud jika minda bawa tempurung tidak dibongkar!
    2. Delivery Order
    3. Juadah pagi tumpang sekaki
    4. Warung Kopi Kedai Mamak
    5. Siang Malam Jaga Pintu
    6. Sekolah Bergerak
    7. SMS Order
    8. Online Order
    9. Resipi Order
    10. Pasar Tani
    11. Nasi Lemak Lesen Bergerak
    (teknik update dari 20th lepas ke 2010)

    Terimakasih….

Tinggalkan Jawapan

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

